درپوش دیوار چیست؟

آب باران از طریق روی دیوار براحتی جذب مصالح بنایی شده و علاوه بر نمای ظاهری ساختمان، تخریب تدریجی دیوار را نیز بهمراه دارد. برای جلوگیری از بروز این پدیده از درپوش یا قرنیز روی دیوار استفاده میکنند. عملکرد اصلی درپوش، جلوگیری از نفوذ رطوبت به داخل دیوار و هدایت آب باران به خارج است.

انواع درپوش دیوار ازنظر نوع اجرا:

 

 

انواع درپوش دیوار از نظر نوع مصالح:

·        سنگی

·        بتنی

·        ورقهای گالوانیزه

 

سنگ درپوش:

سنگ درپوش به سنگی گفته میشود که جهت جلوگیری از نفوذ رطوبت به بنا برروی دیوارهای حیاط و یا نمای ساختمان قرار میدهند. سنگ درپوش همچون چتری مستحکم از دیوار دربرابر بارش برف و باران محافظت میکند.

 

 

نحوه اجرا درپوش دیوار:

·    سطح درپوش با شیبی درحدود 3 تا 5 درصد بسمت خارج اجرا میشود و لبه ی آن به اندازه ی لازم و بصورت افقی از دیوار خارج شده، در زیر آن شیاری بعنوان آبچکان تعبیه میشود.

·    عمق آبچکان باید به حدی باشد که آب بخوبی از آن خارج شده، و امکان رسیدن به دیوار را نداشته باشد.

·    برای نصب درپوشهای فلزی، بلوکهای چوبی را که بصورت هرم ناقص ساخته شده است، در فواصل معین (هر 50 تا 60 سانتیمتر) روی دیوار و داخل ملات شکلی نصب میکنند که چوب نتواند از داخل آن خارج شود. سپس به اندازه عرض موردنیاز تسمه های فلزی به ضخامت 3 میلیمتر، و پهنای 2 تا 3 سانتیمتر را که لبه ی آنها بصورت خمیده از دیوار خارج میشود، به چوبها پیچ و محکم میکنند. سپس ورق های گالوانیزه که برای درپوش دیوارساخته و لبه ی آنها فتیله و خم شده است، از دوطرف به لبه ی تسمه ها محکم میشود. دراجرای این نوع درپوش باید دقت کرد که درمقابل بادهای شدید، مقاومت لازم را داشته باشد.

·    درخصوص سنگ درپوش باید به شیار زیرین لبه سنگ که به آن آب چکان نیز میگویند، توجه داشت. هدف از ایجاد شیار آبچکان، جلو گیری از سرازیر شدن آب باران از روی سطح سنگ درپوش به روی دیوار زیرینش میباشد تا از لکه شدن نمای ساختمان توسط آب جلوگیری شود و درحین نصب سنگ درپوش بایدتوجه داشت که این شیار ازسطح قرارگیری برروی دیوار پیشروی کند تا بتواند بدرستی مسیر آب باران را هدایت کند. حتما تاکنون درسطح شهر ساختمان هایی را دیده اید که درلبه های بالای نمای آن آثار لکه های ناشی از بارش باران ویا حتی شوره زدگی وجود دارد که علت آن عدم استفاده از سنگ درپوش و یا نصب غیراصولی آن میباشد.

 

چه سنگی برای درپوش دیوار محوطه مناسب است؟

سنگ تراورتن بهترین و ارزان‌ترین گزینه برای سنگ درپوش میباشد. ازنظراقتصادی نیزاستفاده از سنگ برای درپوش مقرون بصرفه میباشد.

 

وظایف مهندس ناظر:

مهندس ناظر میبایست اجرای درست سنگ های درپوش مطابق با نقشه های اجرایی تهیه شده توسط طراح معمار را کنترل نموده و درصورت عدم اجرای صحیح و یا لق بودن آن، درگزارش مرحله ای خود قید نماید که این مهم یکی از حادثه ساز ترین موارد در امر ساختمان سازی میباشد.

درصورتیکه طراح معمار دیتیل اجرایی درپوش را درنقشه های معماری لحاظ ننموده مهندس ناظر میبایست طی درخواست کتبی ارائه دیتیل اجرایی درپوش های دیوار را درخواست نموده و طراح معمار موظف است  بصورت کتبی به مهندس ناظر موارد درخواستی را ابلاغ نماید.